Lector Univ. Dr. Ioana Podina | e-mail: ioana.podina@fpse.unibuc.ro | CV | Profil Google

Dr. Ioana Podina este psiholog și lector la Facultatea de Psihologie și Științele Educației (FPSE), Universitatea din București (UB), iar începând cu anul 2018 este abilitată în calitate de conducător de doctorat. 

Dr. Podina este psihoterapeut certificat internațional de Institutul Albert Ellis (New-York, USA) în psihoterapie cognitiv-comportamentală, respectiv certificat național de către Colegiul Psihologilor din România. În prezent coordonează primul Laborator de Științe Cognitive Clinice (FPSE, UB) (http://laboratorstiintecognitiveclinice.ro). De asemenea, este președintele comisiei pe cercetare din cadrul prestigioasei asociații internaționale de psihoterapie Society for the Exploration of Psychotherapy Integration (SEPI) și reprezentant pe România al Society for Psychotherapy Research (SPR) 

Principalele sale interese de cercetare vizează dezvoltarea de intervenții psihoterapeutice științifice bazate pe tehnologie, iar în acest sens în calitate de director de proiect a dezvoltat aplicația SIGMA (PNII-RU-TE-2014-4-2481, “SIGMA: O aplicație mobilă, integrativă, cu elemente de joc terapeutic pentru managementul greutății la adulții tineri”). Dr. Podina utilizează în cercetarea ei metode meta-analitice, modele longitudinale multinivelare și evaluare ecologică periodică (engl. ecological momentary assessment)

Este autoarea a o serie de articole științifice și capitole de carte publicate în jurnale/edituri de prestigiu internațional precum Wiley, Springer sau Elsevier. A publicat în repetate rânduri în Clinical Psychology Review (FI: 9.57), unul dintre jurnalele de top dintre ale psihologiei şi științelor sociale și cel mai prestigios jurnal de psihologie clinică. 

Interese de cercetare:

Psihoterapie și intervenții psihologice

  • Dezvoltarea şi optimizarea intervențiilor asistate/mediate de tehnologie (engl. eHealth) și identificarea moderatorilor eficienței clinice
  • Investigarea mecanismelor schimbării în psihoterapie/intervenții psihologice (engl. process and outcome psychotherapy research)
  • Dezvoltare intervențiilor bazate pe dovezi științifice (engl. evidence-based) în anxietate, depresie, tulburări alimentare și obezitate, comportamente habituale (ex: fumat) sau adicții, in (a) spatiul clinic și (b) in mediul de munca
  • Modificarea distorsiunilor cognitive implicite prin intervenții computerizate
  • Efectul terapeutului (engl. therapist allegiance) in psihoterapie

Psihopatologie și optimizare

  • Influența factorilor cognitivi și socio-emoționali în dezvoltarea, menținerea și prevenția comportamentului alimentar dezadaptativ în spectrul tulburărilor alimentare sau obezității.
  • Factori validați științific de optimizare a stilului de viață prin nutriție și activitate fizică
  • Predictori ai recăderilor în psihopatologie
  • Mecanisme cognitive și de condiționare implicate în frică, anxietate și dezgust
  • Predicția psihopatologiei prin comportamentul online (engl. social media) sau prin comportamentul in jocurile computerizate/ video games
  • Răspunzi cognitiv-emoționale la stresori: Percepția stresului, reactivitatea la stres si revenirea din stres
  • Sănătatea mintală în spațiul clinic, familial și la locul de muncă
  • Factori transdiagnostici implicați in psihopatologie (ex: îngrijorarea, rușinea, dezgustul)

Științe cognitive clinice și economie comportamentală

  • Rolul factorilor psihopatologici în comportamentele de cheltuire și economisire
  • Psihopatologie și decizii morale
  • Procese cognitive disfuncționale in psihopatologie: atenție, memorie, teoria mintii
  • Reglarea cognitiv-emoțională și reziliența la stresori